Max-Planck-Institut für ausländisches öffentliches Recht und Völkerrecht Logo Max-Planck-Institut für ausländisches öffentliches Recht und Völkerrecht

Sie befinden sich hier: Publikationen Archiv Völkerrechtliche Praxis der Bundesrepublik Deutschland 1994

Völkerrechtliche Praxis der Bundesrepublik Deutschland im Jahre 1994


Inhalt | Zurück | Vor

Peter-Tobias Stoll

XVI. Internationale Organisationen

a. Vereinte Nationen

    279. Erneut bekräftigte Deutschland der Generalversammlung der Vereinten Nationen, daß die Feindstaatenklauseln der Charta (Art. 53 und 107) obsolet und nicht länger anwendbar seien. Der deutsche Vertreter begrüßte die Bemerkungen des Außenministers von Polen in dieser Hinsicht und den von Polen eingereichten Resolutionsentwurf A/CZ/49/L.3 vom 12. Oktober:

    "My country is very grateful indeed for this Polish gesture of reconciliation which in our view is also proof of the long way all Europeans have to come towards cooperation and good neighbourhood."706

    280. Regen Anteil nahm Deutschland im Berichtszeitraum an Diskussionen über die Struktur des Sicherheitsrates. In der dafür eingesetzten "Open-ended Working Group on the Question of Equitable Representation on and Increase in the Membership of the Security Council" führte der deutsche Vertreter aus, daß entscheidend für die Effektivität des Sicherheitsrats die Frage der Glaubwürdigkeit ("credibility") sei. Sie beruhe weitgehend auf dem repräsentativen Charakter des Sicherheitsrates und darauf, daß die Mitgliedstaaten der Vereinten Nationen entsprechend Art. 24 der Charta das Gefühl hätten, daß der Sicherheitsrat in ihrem Interesse handele.707
    In der Generalversammlung legte Deutschland seine Position wie folgt dar:

    "Four key elements appear to be essential, plausible and necessary to any Security Council reform:
    1. All world regions should be equitably represented on the Security Council; particularly the regions of Africa, Asia and Latin America need a stronger representation.
    2. Countries which are able and willing to contribute on a global scale to the maintenance of peace and security and who are already shouldering a large responsibility regarding international development and UN activities should be permanently represented on the Council.
    3. The general membership of the United Nations should have the possibility to be represented on the Council more often.
    4. The Security Council's work must be carried out in an open and transparent manner to enable non-members to receive all information they require. Also, all member states should have a better opportunity to provide input to the Council's work."708

    281. Im Hinblick auf eine Erhöhung der Zahl der Mitglieder des Sicherheitsrates führte der deutsche Vertreter aus:

    "... we therefore support an increase in the permanent and the non-permanent membership of the Security Council to allow both a better representation of the regions which are presently underrepresented and a more adequate representation of countries which shoulder a large share of the United Nation's overall burden. Germany would support proposals to create additional permanent seats for countries from the regions of Africa, Asia and Latin America."709
    Wenn über diesen Vorschlag keine Einigung erzielt werde könne, so sollten mindestens zwei weitere ständige Mitglieder vorgesehen werden:
    "...in order to enable the largest contributors to the UN system, which share global responsibilities and which � together with the United States � carry more than 50% of all expenditures, to participate in the Council's work, two permanent seats should be added to the Security Council."710

    282. Außerdem unterstütze Deutschland für diesen Fall den Vorschlag, eine Wiederwahl von nicht-ständigen Mitgliedern zuzulassen:

    "With regard to obvious under-representation and until now limited influence of the regions mentioned before, we favor a concept which will provide the regions with the greatest possible autonomy and freedom of choice whom they want to send to the Security Council. If, as it seems to be the case, these regions find it difficult to agree on which of their states should become permanent members of the Security Council, the removal of the ban to reelect non-permanent members would provide for a way out. Consequently, we support the proposal that the ban to reelect non-permanent members as specified in Art. 23 para. 2 of the Charter should be removed. Together with an increased number of seats in the Security Council this would give to Africa, Asia and Latin America a full range of options which member states they want to send for how long to the Security Council as their representative. On the basis of regional consent, a member state could serve on the council for a regular two-year period or more than once, even on a de facto permanent basis."711
    Die Einführung eines neuen Status von "semi-permanent seats" könne dagegen nicht unterstützt werden. Sie vergrößere den Abstand zwischen ständigen und nicht-ständigen Mitgliedern und mindere den Einfluß der Mehrheit der anderen VN-Mitgliedstaaten.712

    283. Im Hinblick auf einen ständigen Sitz Deutschlands im Sicherheitsrat führte er aus:

    "As far as we are concerned, we have repeatedly made it clear in the past and we state again today that we are willing and prepared to shoulder the special responsibilities deriving from permanent membership. In this context, it appears essential to us that all permanent members have not only equal responsibilities but also equal rights."713
    Den letztgenannten Gesichtspunkt präzisierte der deutsche Vertreter in der Working Group:
    "A word on the right to veto: Since the meeting of this working group on May 3 we all know that a consensus to abolish the veto is out of reach. Germany, for its part, can accept any reason or procedure with regard to a decision-making in the Security Council. The right to veto is not an objective for us. But our bottom-line is clear: If Germany, as it was suggested, shall become permanent member of the Security Council this has to be on an equal footing with the other permanent members without discrimination, i.e. with the same rights and the same obligations. With respect to existing European permanent members and in comparison to their status any different position for Germany could not be politically explained, let alone justified vis-à-vis the public of our country which is the third largest contributor to the United Nation's budget."714

    284. Notwendig sei darüber hinaus ein besserer Informationsfluß zwischen Mitgliedern des Sicherheitsrates und den anderen Mitgliedern der Vereinten Nationen:

    "My delegation understands and shares the frustration of non-members of the Security Council, who often feel uninformed about and locked out of Council decisions."715
    Nichtmitglieder des Sicherheitsrates müßten ausreichenden ("sufficient") Zugang zu Informationen über die Arbeit des Sicherheitsrates haben. Der deutsche Vertreter führte dazu aus:
    "'Sufficient', in this context, means a degree of information which satisfies the needs of individual member states. It is natural that, depending on the item under discussion, member states will have a different degree of interest. Geographic vicinity to a conflict, historic or economic ties, or the fact that troops were contributed to a specific peace-keeping operation, are factors which will most likely increase a member state's need to know in detail and without delay what is being discussed and decided."716
    Außerdem forderte er, daß Nichtmitglieder des Sicherheitsrates eine Möglichkeit haben sollen, ihren Standpunkt und Informationen beizutragen.717
    Er begrüßte, daß der Sicherheitsrat insoweit schon Maßnahmen ergriffen habe, um die Situation zu verbessern. In diesem Zusammenhang führte er aus:
    "My delegation, for instance, highly appreciates the publication of the agenda of informal meetings in the UN-Journal, and the briefings about informal Security Council Meetings, established last week by the Council's Presidency on a trial basis."
    Außerdem begrüßte er die Bemühungen, den Bericht des Sicherheitsrates an die Generalversammlung zu verbessern. Er führte weiter aus:
    "However, more steps still need to be taken. A majority of member states seem to agree that a certain number of closed informal meetings are necessary for the Council's efficient and effective functioning. At the same time, we agree with the representative of France who ... expressed support for an enhanced dialogue between the Security Council and the general membership in formal meetings. For the remaining informal meetings it should be assured that non-members of the Council can follow the events."718

    285. Besonders hob der deutsche Vertreter die Beziehungen zwischen dem Sicherheitsrat und denjenigen Staaten hervor, die Truppen bereitstellen. Er erklärte:

    "Germany therefore clearly supports proposals to establish a mechanism for a coordination between the Security Council and troop contributing countries. ... We hope that such mechanisms can be introduced as part of an overall reform package on equitable representation on and increase in the membership of the Security Council."719
    Zur finanziellen Situation der Organisation führte der deutsche Vertreter für die Europäische Union, Österreich und Ungarn aus, daß die Beitragsrückstände insbesondere Auswirkungen auf die Friedenssicherungsaufgaben der Organisation hätten:
    "This situation puts an unfair burden on contributing countries, particularly on those who have a record of prompt, full and unconditional payment. In effect, as the Secretary-General pointed out, the member states who wait for payment from the United Nations are financing the late payment by other member states."720
    Darüber hinaus bemerkte der deutsche Vertreter:
    "For the time being, Art. 19 of the Charter is the only sanction to enforce member states to pay. We believe that the time has come to apply it more rigorously. Furthermore we have to consider our instruments that might induce member states to fulfill their obligations under the Charter to pay in time, in full and without conditions."721
    Weiterhin heißt es:
    "For peace-keeping engagements the special responsibility of the permanent members of the Security Council must be taken into account. The financial obligations arising from this special responsibility must be applied on an equitable basis."722

    286. Im Hinblick auf den Internationalen Strafgerichtshof für die Verfolgung von Völkermord und anderer Kriegsgreuel im ehemaligen Jugoslawien begrüßte die Bundesregierung, daß die Finanzierung gesichert scheine und die organisatorischen Vorbereitungen vorangingen. Sie berichtete, daß der Generalbundesanwalt derzeit Ermittlungsverfahren gegen 43 bekannte Beschuldigte und eine Vielzahl unbekannter Beschuldigter führe. Sobald die volle Arbeitsfähigkeit des UN-Tribunals hergestellt sei, könnten auf dessen Anforderung diese Verfahren dorthin abgegeben werden.723

    287. Auf eine Kleine Anfrage hin nahm die Bundesregierung ausführlich zu der Frage eines Ständigen Internationalen Kriegsverbrechertribunals Stellung.724 Sie wies darauf hin, daß die Einrichtung des sog. Jugoslawien-Strafgerichtshofs auf eine deutsche Initiative zurückgehe und daß sich die Bundesregierung seit langem für die Errichtung eines Ständigen Internationalen Strafgerichtshofes mit allgemeiner Zuständigkeit eingesetzt habe.725 Sie erklärte dazu:

    "Ziel auch der Bundesregierung ist es, eine sich auf möglichst alle Staaten erstreckende Zuständigkeit des Internationalen Strafgerichtshofes zu ermöglichen. In die dann weltweite Zuständigkeit dieses Strafgerichtshofes würden u.a. auch schwere Verstöße gegen das humanitäre Völkerrecht fallen."726
    Die Bundesregierung sei grundsätzlich auch bereit, die Idee der Einrichtung regionaler Kammern innerhalb eines Internationalen Strafgerichtshofs in die künftigen Verhandlungen im Rahmen der Vereinten Nationen zu diesem Strafgerichtshof einzubeziehen. Im Hinblick auf die Schaffung einer Europäischen Kammer im Rahmen des Europarates verwies die Bundesregierung auf den Beschluß des Komitees der Ministerbeauftragten des Europarats auf seiner 506. Sitzung vom 10.-14. Januar 1994, diese Frage dem ad hoc-Ausschuß der Völkerrechtsberater und dem Lenkungsausschuß Strafrecht zur Befassung vorzulegen.727
    Die Bundesregierung halte aber an ihrer Haltung fest, das Europäische Übereinkommen über die Unverjährbarkeit von Verbrechen gegen die Menschlichkeit und Kriegsverbrechen vom 25. Januar 1974 aus den bereits 1992 angegebenen Gründen nicht zu zeichnen.728

    288. Im 6. Ausschuß sprach der deutsche Vertreter für die Europäische Union und Österreich die Frage der wirtschaftlichen Auswirkungen von Sanktionen nach Kapitel 7 der UN-Charta an. Er verwies auf Art. 50 und führte aus:

    "In our view, the most productive approach does not necessarily lie in the creation of new institutions or mechanisms. The discussion in the Charter Committee shows that many countries share our view."729
    Nach Ansicht der Europäischen Union müßten wirksame Lösungen von Fall zu Fall unter Berücksichtigung der besonderen Situation gefunden werden. Der deutsche Vertreter legte außerdem dar:
    "The European Union does not consider the establishment of a trust fund to constitute an appropriate response to the problem. ... As to the use of trade instruments as remedy for the special negative impacts of sanctions, the European Union will continue to consider measures to facilitate the exports of affected countries on a case-basis. Any generalized approach should be avoided since it would contravene the principle of non-discrimination and might lead to additional trade restrictions."730

    289. Ebenfalls im 6. Ausschuß nahm der deutsche Vertreter zur Frage des Beobachterstatus in der Generalversammlung im Hinblick auf Nichtregierungs-Organisationen Stellung. Er führte aus, daß eine steigende Zahl von Nichtregierungs-Organisationen Interesse daran geäußert hätten, einen Beobachterstatus in der Generalversammlung zu erhalten. Allerdings zeige Art. 4 der Charta, daß die Vereinten Nationen eine Organisation von Staaten sind und bleiben. Die Mitgliedschaft in der Generalversammlung sei auf Staaten beschränkt. Dazu bemerkte er:

    "The instrument of the status of observer in the General Assembly of non-member states is a result of the principle of the universality enshrined in the Charter and of its Art. 2 para. 6 and Art. 35 para. 2. The main purpose of the observer status with regard to non-member states was to enable them to actively take part in and contribute to the decision-making of the General Assembly. The transitory status of some non-member states seeking admission to the United Nations as well as of certain national liberation movements was to be alleviated by the granting of observer status in the General Assembly."731
    Er führte weiter aus, daß seit den Anfängen der Vereinten Nationen auch internationale Organisationen den Beobachterstatus zugesprochen bekommen hätten. In diesem Zusammenhang betonte er:
    "Their status reflects the importance of these institutions for the international community as a whole and is a result of their vital contribution to the maintenance of international peace and security."732
    Im Hinblick auf Nichtregierungs-Organisationen erklärte der deutsche Vertreter:
    "With regard to non-governmental organizations Art. 71 of the Charter provides that they cooperate with the United Nations in the framework of another important United Nations organ, the Economic and Social Council. This clear devision of labor between ECOSOC and the General Assembly avoids duplication of work. It must not be diluted. For this very reason the General Assembly has so far not been a forum for non-governmental organizations and a contribution to the United Nations system. The observer status is not a means in itself. It serves the purpose of a functioning United Nations system. The precarious balance of the different organs of the United Nations as laid down in the Charter should not be jeopardized by a proliferation of observers to the General Assembly."733

    290. Für die Europäische Union und Österreich begüßte der deutsche Vertreter den Abschluß einer "Draft Declaration on the Enhancement of Cooperation between Regional Arrangements and Agencies and the United Nations" durch das Charter Committee:

    "We welcome the Charter Committee's success in subsuming useful principles of cooperation in a declaration. The European Union hopes for an unanimous adoption of this declaration, which provides helpful guidance for a strengthening of collaboration between entities of both the international and regional level."734
    Weiterhin bemerkte der deutsche Vertreter im Hinblick auf die Kooperation:
    "The European Union believes that such cooperation must be guided by certain basic principles. The Security Council has the primary responsibility for the maintenance of international peace and security. Regional efforts must be in conformity with the Charter, especially with its Chapter VIII. Although, the scope of cooperation between the UN and regional organizations should be flexible so as to allow for the particular circumstances of each specific situation."735
    Daran anschließend nannte der deutsche Vertreter im einzelnen die gemeinsamen Aktionen der Europäischen Union unter Art. J.3 des Vertrages über die Europäische Union, die in Kooperation mit den Vereinten Nationen ausgeführt worden seien. Er hob dabei insbesondere die Wahlhilfe der Europäischen Union und die fortdauernde Kooperation zwischen UNPROFOR und der EU-Administration in Mostar hervor.736

    291. Zur Zusammenarbeit der Vereinten Nationen mit bestimmten regionalen Organisationen nahmen deutsche Vertreter für die Europäische Union und die Beitrittsstaaten ausführlich Stellung. Im Hinblick auf die Zusammenarbeit der Vereinten Nationen mit der KSZE führte der deutsche Vertreter aus:

    "At the Helsinki summit of 1992, the CSCE participating states first declared their understanding that the CSCE is a regional arrangement in the sense of chapter VIII of the UN-Charter. In its Resolution 47/10 of 28 October 1992, the General Assembly welcomed this Declaration. The Helsinki summit marked a turning point. Since then, the CSCE has constantly developed its capacity for taking effective action."737
    Weiterhin führte er aus:
    "In particular, the EU proposed the strengthening of the CSCE as an 'instrument of first choice' for conflict prevention in crisis management, including peace-keeping. Our approach calls for the participating states to make every effort to achieve pacific settlement of local disputes by availing themselves of the CSCE before turning to the Security Council of the United Nations. If the means of the CSCE are exhausted the participating states should be able jointly to refer the matter to the Security Council. If necessary, participating states should be in the position to go ahead without the consent of states involved. CSCE participating states will, of course, retain the right as set out in the UN-Charter to take a dispute to the Security Council at any stage."738
    Im Hinblick auf die Zusammenarbeit der Vereinen Nationen mit der Organisation für Afrikanische Einheit stellte der deutsche Vertreter für die Europäische Union und Österreich dar, daß die OAU eine wichtige Rolle i.S.d. Art. 52 der UNO-Charta spiele. Er führte dann aus:
    "The difficulties both missions [d.h. Ruanda und Liberia] have encountered also make it clear, however, that the problems posed by the lack of resources available to most African troop contributors remain to be solved. A broad-based concept for conflict resolution and peace-keeping is needed that takes into account in particular the strengths and weaknesses of the various countries and institutions involved. An institutional framework for this task could comprise an early warning mechanism, a system of effective mediation in the early stages before the outbreak of a conflict, as well as logistical preparations for a speedy response if an armed conflict arises. This could include improved training for peace-keeping forces and assistance to enable their rapid deployment."739

    292. Ausführlich äußerte sich der deutsche Vertreter für die Europäische Union und Österreich im 6. Ausschuß über die Erarbeitung einer "International Convention Dealing with the Safety and Security of United Nations and Associated Personnel".740 Er hob hervor, daß die steigende Anzahl von Angriffen gegen Personal der Vereinten Nationen Besorgnis errege und daß entschiedene Schritte erforderlich seien, um diejenigen zu schützen, die an Operationen der UN teilnehmen. Er begrüße deshalb, daß es einer Arbeitsgruppe gelungen sei, den Entwurf einer entsprechenden Konvention zur Beschlußfassung durch den 6. Ausschuß fertigzustellen. Der jetzige Entwurf sei ein "fair and balanced text". Insbesondere trage er mit seinem Art. 9 der besonderen Bedeutung der individuellen Verantwortlichkeit für Verletzungen der Vorschriften der Konvention Rechnung. Der deutsche Vertreter erklärte:

    "Attacks on United Nations personnel are criminal acts. The Convention obliges all parties to establish jurisdiction over the crimes defined in Art. 9 of the Draft. Individual responsibility is further secured by the principle of 'prosecuted or extradited' which is already found in a number of widely accepted international treaties. This principle ensures that perpetrators do not escape justice."741
    Er hob weiterhin hervor:
    "The protection of UN- and associated personnel is further guaranteed by the duty of states to ensure the safety and security of such personnel. In this regard, the Convention obliges governments to take practical measures, including mutual information, cooperation and assistance."742
    Das schwierigste Problem sei gewesen, den Anwendungsbereich der Konvention zu bestimmen. Die Europäische Union und Österreich begrüßten, daß die Konvention nicht nur das Personal der UN, sondern auch "associated personnel including that of intergovernmental and humanitarian non-governmental organizations whenever they carry out activities in support of a United Nations operation as defined in the Convention" schütze. Weiterhin führte er aus:
    "Since all individuals with an assignment from the United Nations organs or specialized agencies put their lives at risk when participating in such operations they should enjoy the Convention's protection. As to the existence of this risk we favored a less stringent decision-making requirement by UN organs, but in the spirit of compromise we can accept the present language. Persons deployed or engaged by an organization under agreement with the United Nations or a specialized agency are covered as well as those engaged or deployed by the United Nations."743
    Zum Problem des Verhältnisses zwischen der Konvention und dem humanitären Völkerrecht machte der deutsche Vertreter deutlich:
    "It is important that widely accepted principles of humanitarian law should not be undercut by the future Convention. The European Union and Austria are, therefore, pleased that the working group has found a formula that draws a clear line between the application of the future Convention and the law of international armed conflicts. The Convention does not apply to enforcement actions under Chapter VII of the Charter in which the personnel is engaged as combatants and to which the law of international armed conflicts applies."744
    Zur Zustimmung des Gaststaates führte er aus:
    "An adequate solution has been found for the concern of states that wanted the provisions of the Draft Convention to include the requirement of the host country's consent. The saving clause in Art. 20 reiterates that by itself the future Convention does not authorize UN operations and thus cannot replace the consent of the host country whenever necessary under international law."745

    293. Im 3. Ausschuß äußerte sich der deutsche Vertreter für die Europäische Union und die Beitrittsstaaten Österreich, Finnland, Norwegen und Schweden zu einer Resolution über die Vergrößerung des Exekutivausschusses des Programms des Hohen Flüchtlingskommissars der Vereinten Nationen. Anläßlich des zustimmenden Votums zur Vergrößerung des Ausschusses gab er folgende Stellungnahme ab:

    "In view of the role of the executive committee in developing the general policies under which the UNHCR plans, develops and administers refugee projects and programs, we are of the opinion that the states that are members of that committee bear a particular responsibility for enabling UNHCR to effectively carry out its important mandate and functions. Therefore the membership in the executive committee is open only for those states which have, and here I quote from General Assembly Resolution 1166 (XII) by which the ExCom was established, 'a demonstrated interest in, and devotion to, the solution of the refugee problem'. One criterion to establish this 'demonstrated interest in and devotion to, the solution of the refugee problem' could in our view be the ratification of the 1951 Convention or the 1967 Protocol on the status of refugees. We therefore strongly encourage, and indeed expect, current and future members of the ExCom that have not yet done so to exceed to the relevant international instruments in this field, and in practice facilitate the work of UNHCR."746


    706 Deutschland 1994 (Anm. 1), 6. Ausschuß, 47.
    707 Stellungnahme des deutschen Vertreters in der Open-ended Working Group on the Question of Equitable Representation on and Increase in the Membership of the Security Council, 16.3.1994, 1 f.
    708 Deutschland 1994 (Anm. 1), Plenum, 60 f.
    709 Ibid., 61.
    710 Ibid., 62.
    711 Stellungnahme des deutschen Vertreters in der Open-ended Working Group vom 17.4.1994, 2.
    712 Deutschland 1994 (Anm. 1), Plenum, 62.
    713 Ibid., 61.
    714 Stellungnahme des deutschen Vertreters in der Open-ended Working Group vom 17.4.1994, 4.
    715 Deutschland 1994 (Anm. 1), Plenum, 62.
    716 Ibid., 13.
    717 Ibid.
    718 Deutschland 1994 (Anm. 1), Plenum, 14.
    719 Ibid.
    720 Ibid., 4.
    721 Ibid., 5.
    722 Ibid., 6.
    723 Recht, Informationen des Bundesministeriums der Justiz, 3/94, 47.
    724 BT Drs. 12/6816.
    725 Ibid., 2.
    726 Ibid.
    727 Ibid., 2 f.
    728 Unterrichtung der Bundesregierung vom 29.1.1992, BT-Drs. 12/2015.
    729 Deutschland 1994 (Anm. 1), 6. Ausschuß, 42.
    730 Ibid., 44.
    731 Deutschland 1994 (Anm. 1), Plenum, 66.
    732 Ibid., 67.
    733 Ibid.
    734 Deutschland 1994 (Anm. 1), 6. Ausschuß, 40.
    735 Ibid.
    736 Ibid., 40 ff.
    737 Deutschland 1994 (Anm. 1), Plenum, 49.
    738 Ibid., 51.
    739 Ibid., 57.
    740 Deutschland 1994 (Anm. 1), 6. Ausschuß, 48.
    741 Ibid., 49.
    742 Ibid.
    743 Ibid., 50.
    744 Ibid.
    745 Ibid.
    746 Deutschland 1994 (Anm. 1), 3. Ausschuß, 40.